![]() |
![]() |
|||
|
||||
![]() | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
Contract Management | ||||
|
Contract Management een "must"
In een wereld waarin belangen, aansprakelijkheden, bedragen en eisen toenemen, is het van eminent belang dat zakenpartners zich op een verantwoorde wijze met elkaar verbinden door het vastleggen van prestatie en tegenprestatie, voorwaarden en condities; kortom: een overeenkomst of contract. Het is geen uitzondering dat partijen in de zakenwereld grote en belangrijke transacties met elkaar aangaan of projecten opstarten, zonder dat daarbij een gewogen en billijke overeenkomst is ondertekend, die partijen verbindt zich te houden aan wat ze hebben afgesproken. We praten dan nog niet eens over het zich voordoen van onvoorziene omstandigheden of gebeurtenissen, die veel invloed kunnen hebben op de relatie tussen partijen. De omissie van een goed contract heeft al menig bedrijf in grote problemen gebracht, de winst c.q. continuïteit onder druk gezet. We kunnen in een dergelijk geval al snel spreken van mismanagement of wanbeleid, omdat het afdekken van risico's en het indekken tegen onredelijke of onbillijke aanspraken een verplichting is van een zakelijk verantwoord opererende ondernemer c.q. manager.
Globalisering economie accelereert risico
Vooral in de ICT, telecom, energiemarkt, aannemerij alsmede de petrochemie en olie & gas industrie, wordt veel internationaal gewerkt, met daaraan gekoppeld grote risico's en verregaande aansprakelijkheden. Het blijkt echter dat binnenlandse partijen te snel geneigd zijn te goeder trouw te handelen met landen die andere rechtssystemen hanteren. Uit onze praktijk blijken de frequente gevallen van onderschatting van de gevaren en de soms ingrijpende gevolgen voor het resultaat van een project.
Aannemerij
Overheden in vergelijking tot private partijen malen er vaak veel minder om, om geschillen arbitraal of gerechtelijk te laten beslissen. Zaken die veel tijd en geld kosten, om nog maar niet te praten van de frustratie die hiermee gepaard gaat. Het is van eminent belang dergelijke aanbestedingen en contracten te laten evalueren c.q. onderhandelen en begeleiden door professionele contract managers.
Claim management
Naast het feit dat een claim aan het eind van een project meestal is ontstaan door een onzorgvuldig contract, blijkt tevens dat een claim vaak slecht of moeizaam is te onderbouwen door omissie van hetzelfde kwaliteitscontract of onderhoud van een contractsituatie (het feitelijke "contractmanagement"). Meerwerken die onvoldoende zijn afgestemd, interpretatieverschillen ten aanzien van de bestekken, interventies van of door derden, enzovoort. Het is dus zaak te voorkomen, of althans de kansen te minimaliseren, in een dergelijke situatie terecht te komen. En, u raadt het al, men voorkomt dit door een degelijk contract op te stellen alvorens men aan het werk gaat, en dit vervolgens naar behoren te onderhouden.
Letter of Intent / Intentieverklaring
Het is ontzettend belangrijk dat intentieverklaringen worden bekeken door professionele contract managers en juristen. GHC International heeft veel ervaring met dergelijke zaken. Onderschat niet de risico's van deze (voorlopige) contracten, want dat zijn het tenslotte, ook al beslaan ze soms niet meer dan een paar A-4-tjes.
En als het te laat is ...
Onderschat u de lengte en de intensiviteit niet van gerechtelijke procedures. De geschillen welke voor arbiter(s) of rechter komen duren minimaal vele maanden maar veel vaker enkele jaren, zeker als de gehele procedure met hoger beroep wordt doorlopen. Een tussenvorm, of alternatief, kan worden gevonden in mediation of zelfs mediation-arbitration. Mediation is bemiddeling door een derde, onafhankelijke, persoon. Bij mediation wordt, ten opzichte van een rechtszaak of arbitrage procedure, ook naar omstandigheden gekeken welke niet direct in het geding zijn gebracht. Bij mediation-arbitration wordt, simpel gezegd, begonnen met een mediation door een of meer bemiddelaars, welke in de tweede fase de arbiters worden in de arbitrage procedure. Maar met beide laatste fenomenen is nog weinig ervaring, en zeker mediation-arbitration is redelijk omstreden (vanwege mogelijke bevooroordeeldheid van de arbiters door het minder formele voortraject van mediation). Als u al eens dergelijke procedures hebt meegemaakt dan zult u waarschijnlijk veel herkennen van wat wij u vertellen. Dan heeft u ook waarschijnlijk niet de waarschuwing nodig dat een goed contract management kan voorkomen dat u in dergelijke procedures terecht komt.
Dus ... contractmanagement een "must"?
En wat doen wij?
Uit de praktijk is gebleken dat wij vaak niet meer dan tussen de 80 en 160 uur assistentie hoeven te verlenen om u op verantwoorde wijze met uw contracten te assisteren. Soms volstaat een simpele scan van de aanbieding en het contract, en zijn we veel sneller klaar. Tevens zijn onze uren en kosten met regelmaat te verdisconteren met uw opdrachtgever, afhankelijk natuurlijk van de projectconstructie. Zo gebeurt het ook dat wij budgetneutraal of zelfs met bescheiden winst worden ingezet. Komen wij echter in beeld bij claims, dan blijkt het aantal uren veel en veel groter te zijn, omdat het uitzoeken van complexe papierstromen (als zaken al op papier zijn geregeld) vaak uren, soms dagen, extra werk vergt. Maar tenslotte beslist u of u veel risico wilt dragen, met alle mogelijke kosten van dien, of dat u een bescheiden investering pleegt in externe professionele ondersteuning. De keuze is aan u, maar is het eigenlijk nog wel een keuze? |
||||
![]() | |||||
|